Vil du delta i forskningsprosjektet?

”Digital kommunikasjon og språk på arbeidsplassen. Litauiske arbeidsinnvandrere i Innlandet”

Formålet er å undersøke hvordan litauiske arbeidsinnvandrere og norske kollegaer kommuniserer med språk gjennom digitale verktøy i jobbsammenheng. I dette skrivet gir vi deg informasjon om målene for prosjektet og hva deltakelse vil innebære for deg.

Formål

Målet med prosjektet er å undersøke hvordan digital kommunikasjon og språkbruk på arbeidsplassen fører til inkludering og/eller ekskludering. Jeg vil derfor intervjue både litauiske arbeidsinnvandrere og deres norske kollegaer og samle inn eksempler på digital kommunikasjon dem imellom.

Jeg søker svar på følgende forskningsspørsmål:

Hva slags språk, apper og typer kommunikasjon (tekstmeldinger, talemeldinger, videoanrop, bilder, osv.) brukes når litauere og norske kolleger kommuniserer i jobbsammenheng?

Hvordan påvirkes forholdet mellom litauere og nordmenn av denne kommunikasjonen, fører den til mer sosial likhet og inkludering, eller mer ulikhet og ekskludering?

Hva slags kommunikasjon og språkbruk fører til inkludering og hva slags kommunikasjon og språkbruk fører til ekskludering?

Forskningsprosjektet varer i fire år. Jeg er leder for prosjektet og skal gjøre intervjuene, og jeg samarbeider også med professor Lise I. Kulbrandstad og doktorgradsstipendiat Hilde Thyness. De innsamlede opplysningene skal brukes til å skrive forskningsartikler, til å undervise lærere, og det vil også bli holdt seminar der alle deltakerne (litauiske og norske) er invitert for å diskutere resultatene og snakke sammen om hva som kan gjøres for best mulig inkludering av litauiske arbeidsinnvandrere på arbeidsplasser i Innlandet.

Hvem er ansvarlig for forskningsprosjektet?

Høgskolen Innlandet er ansvarlig for prosjektet og prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd gjennom Unge Forskertalenter-programmet.

Hva innebærer det for deg å delta?

Hvis du velger å delta i prosjektet, innebærer det at vi møtes 3-4 ganger, og at jeg intervjuer deg om hvilke språk du bruker i digital kommunikasjon, hvem du kommuniserer med digitalt, og hvilke apper du bruker for denne kommunikasjonen. Vi kommer til å bruke figurer og tegninger i intervjuene for å visualisere kommunikasjonen og jeg vil ta lydopptak av samtalen for å transkribere den senere. Jeg vil også be om å få se eksempler fra din digitale kommunikasjon med arbeidskollega(er)/arbeidsgiver/arbeidstaker. Innsamling av din digitale kommunikasjon må godkjennes av de(n) du kommuniserer med i den aktuelle samtalen. Du velger selv om du vil dele skjermdump/screenshot eller laste ned kommunikasjonen for å sende den til meg.

Det er frivillig å delta
Det er frivillig å delta i prosjektet. Hvis du velger å delta, kan du når som helst trekke samtykket tilbake uten å oppgi noen grunn. Alle dine personopplysninger vil da bli slettet. Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for deg hvis du ikke vil delta eller senere velger å trekke deg.

Ditt personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker dine opplysninger

Vi vil bare bruke opplysningene om deg til formålene vi har fortalt om i dette skrivet. Vi behandler opplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket. I tillegg til undertegnede vil nevnte Hilde Thyness og Lise I. Kulbrandstad ha tilgang til opplysningene. Alle personopplysninger vil bli anonymisert ved at navn erstattes av en kode. Bilder vil bli sladdet. Materialet vil bli lagret på kryptert forskningsserver tilhørende Høgskolen Innlandet. Intervjuer vil kunne bli sitert i publikasjoner, og innsamlede digitale samtaler vil kunne bli brukt i publikasjoner i anonymisert form. Deltakerne skal ikke kunne gjenkjennes i publikasjoner.

Hva skjer med opplysningene dine når vi avslutter forskningsprosjektet?

Opplysningene anonymiseres når prosjektet avsluttes, noe som etter planen er 30.06.2024. Lydopptak slettes, bare transkriberte intervjuer og digitale samtaler, anonymisert, lagres videre.

Dine rettigheter

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til:

• innsyn i hvilke personopplysninger som er registrert om deg, og å få utlevert en kopi av opplysningene,
  • å få rettet personopplysninger om deg,
  • å få slettet personopplysninger om deg, og
  • å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger.

Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger om deg?

Vi behandler opplysninger om deg basert på ditt samtykke.

På oppdrag fra Høgskolen Innlandet har NSD – Norsk senter for forskningsdata AS vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket.

Hvor kan jeg finne ut mer?

Hvis du har spørsmål til studien, eller ønsker å benytte deg av dine rettigheter, ta kontakt med:

• Høgskolen Innlandet ved Kristin Vold Lexander, tlf. 93224317, epost: kristin.lexander@inn.no
  • Vårt personvernombud: Hans Petter Nyberg, tlf. 62430023, epost: hans.nyberg@inn.no

Hvis du har spørsmål knyttet til NSD sin vurdering av prosjektet, kan du ta kontakt med:

Kristin Vold Lexander

Prosjektleder